Hansen's, legendarische bar in Palermo waar vroeger tango was Gepubliceerd op 31/03/2022 Door God

The Hansen thing, mythische bar in Palermo waar de tango verboden was

Il Ristorante di Hansen, is het meest bekende van het lokale nachtleven van Buenos Aires vanaf het laatste decennium van het Ottocento dat eindigde in 1903. Het is een referentiepunt voor de esibizione van een intergenerationeel muzikaal vakmanschap en zag de komst van migliori ballerini di tango dell 'epoch. Als u zich in het hart van Parque Tres de Febrero bevond, in de wijk Palermo, voert u viale Sarmiento tra i binari della ferrovia en viale Vieytes in.

Dat waren geen openbare gronden en in 1869 had de gemeente Buenos Aires een prachtig tuinhuisje gebouwd waarin een restaurant was gevestigd op een stuk land dat appartenuto was van Juan Manuel de Rosas, met het idee om het privé te schenken. eigendom. Si chiamava "Palermo Restaurant" en il suo design ripproduceert quello dei grandi ristoranti all'aperto, allora di moda in Europa.
Dit restaurant kreeg het grootste en grootste succes van de verschillende concessiehouders en eindigde toen in 1875 zijn scène verscheen een tedesco geboren in Amburgo met de naam Johan Hansen, de quale, als een nieuw filiaal, gaf de plaats een nieuwe afdruk, cosicché da allora non si parlava più del Ristorante Palermo, ma lo chiamavano "het hansen-ding"
De waarheid is dat "het hansen-ding”, het was niet zomaar een restaurant: het toonde een lusso mai visto prima in een restaurant, het was een mix van “sumptuario bordello e mecca del tango”, een ander restaurant. Een onheilig precedent voor het "cabaret" dat, indien voortgezet, het nieuws van Buenos Aires niet zou verhelderen.

Het was een plaats van terugkeer voor "bacanes" en "malandras", voor patoteros en rompiscatole. Di ballerini e "cafishios", que si mescolavano senza gêne, met rappresentanti dell'aristocrazia snob, che delirava per vivere quelle notti emozionanti che gli venivano quote in "Lo de Hansen". Perché lì hanno visto ballare bene il tango, lì hanno potuto ascoltare le migliori orchestre "tipiche" van het moment; Godere della piacevolissima compagnia di bellissimo "copere" che le facevano sentire quello che erano, quello che non avrebbero mai potuto essere e dimenticare, anche solo por una notte, una vita sad e noiosa.


Maar het fundamentele was dat lì c'era azione. Perché i combattimeni een mannelijk naakt of met de halsband was niet gebruikelijk en frequent. Als je het leuk vindt, is de "strizzatura" van een ander die je uitnodigt om bruno Bazán "mio" uit te nodigen, of er is een rechtszaak om de wens van je partner aan te gaan, er is een kruiderij van de laatste niet-emozionanti, che ha attirato un Een heterogeen publiek dat de capience van de locale nieuw leven inblaast, wetende dat het mogelijk was om ver weg te staren van die wereld en dat dansen van de bei tanghi als ze konden genieten van een ottimi-drankje en een eersteklas gastronomische service.

"Lo de Hansen" kwam uit de mode en ik zag of trovarono i personaggi più brillanti dello spettacolo, delle arti, della musica en della politica. Ik zag de geboorte van het beroemde tango-orkest dat de geschiedenis van onze populaire muziek vastlegde, i migliori cantanti e cantanti. Hij heeft ballato "el Cachafaz" en persino elke Argentijnse president is incoraggiato to "tagliare" op zijn track da ballo. In het verleden heeft een illustere bezoeker niet de kans gekregen om naar de wereld van Europa te kijken. Een sera gli fece bezoekt de grote Italiaanse sopraan Adelina Patti, die het land niet zal verlaten zonder enige tijd door te brengen in die authentieke sfeer waar een prime milonghe is geboren.

Na de dood van Hansen in 1892, verschillende eigenaren, zijn neef Enrique Lamarque, finché, eind 1903, werd de concessie van de plaats verleend aan een andere immigrant: deze keer ging het over de Lombard Anselmo R. Tarana. Da quell'atto "Lo de Hansen" veranderde zijn naam, begon in Chiamarsi "Ristorante Recreo Palermo. Old Hansen” of ook wel “El café Tarana”.
Tarana beschikt over vijf auto's met de kwalificatie en klanten die gratis komen ophalen en thuisbrengen (indien dronken, niet begeleid).
De vraag of de tango ballato was of minder in “Lo de Hansen” is nogal controversieel.

Félix Lima schrijft in een artikel over zijn tijdschrift "Faces and Masks": "I sifoni, i bicchieri, le bottiglie e le sedie volavano spesso. Een volte spari e coltellate. Het is een andere wereld van palco Hansen in een viaggio directto, 'senza suonare' l'ospedale. … “Il ballo was verboden, ma dietro il palazzo Hansen, in de zone van de rotatorie, c'era un bel tangueábaba, tanghi dormiglioni, contrabbando. …” 'La Morocha', il tango di Saborido, als zijn onava keer op keer draait, stond op het hoogtepunt van zijn populariteit. L'Orchestra Nocturna stond online. Bandoneon 'Pas'. Il mantice non si era ancora fatto presente in publico. Ik tanghi di Bassi e Villoldo – El Incendio en El Choclo – aprono il campo. Andava di moda ook wel 'Unión Cívica', de beste tango van de componist Santa Cruz…”. Ci referiamo all'età d'oro degli Hansen, van 1903 tot 1908.

Alfredo Taullard beschrijft het in zijn boek “Our Old Buenos Aires” (Peuser, 1927): “L'Hansen keek naar een hete Andalusische tafel en een Tedesca birreria. Op verschillende afstanden, een mezzanotte, is er geen mogelijkheid om de verlichting van het bestand van de lampion van de carrozze en de kleur van de lampion van de rotatorie te bekijken. In dat tuinhuisje dineerde, lachte en vermaakte hij zich, en op de grote patio dronken de parrocchiani onder een lommerrijke tetto van blauweregen en geurende caprifoglio. L'orkest suonava milonghe, polke e valzer”.

Aan de andere kant drukt de "scatola" Adolfo Bioy (vader) in "Antes del 900 (Relatos)" uit "... Ze danste de tango, eerst dat deze dans diventasse di moda nelle uit de stad komt, als ze gebruikte andateci di tanto in tanto per eseguire le nostre qualità di teschi, a rischio di incidenti con i malevos che brulicavano in quella tana”.

Leonardo Benarós vertelt wat Roberto Firpo zegt: “Ho suonato da Hansen nel 1908. Alcuni deacon che ballassero. Het is een buggy. Als hij zo leefde dat als hij kon voelen, zelfs als hij gedwongen werd, de ene of de andere faceva qualche in een nascosta-rotator veranderde”, vertelde hij me ook dat hij op 16 december 1961 Felipe Amadeo Lastra interviewde, een vecchio Creools allevatore paard, già ottantenne, die erop aandrong veemenza dat “da Hansen non si ballava. Waar ging je naar ballare, tra gli alberi?

Miguel Ángel Scenna vertelt over Lastra disse che “Hansen's, gedurende de dag en tenslotte alle unici di sera, was een rustig restaurant. Se pioveva, non c'era Hansen. In de meeste gevallen zijn er talloze tavoli rettangolari in marmo en basi en ferro, quindi erano piuttostos pesanti en difficili da spostare. Intorno c'erano rotatorie con tralicci dipinti di verde. In die tijd begonnen ze in het rijtuig en de parochiekerk aan te komen, toen deze niet beschikbaar was, de facevano tussen politieagenten in valuta en inches in grote aantallen, poiché, atrimenti, ogni notte, dat sarebbe resulteerde in een veld van agramante Il concorso was gevormd door "compadritos" en "gabbioni". C'erano anche "bambini buoni" en qualche mercante con i capricci dei festaioli, nonché allevatori che si prendevano piccole vacanze. We stelden de aanblik van Jorge Newbery lì niet op prijs; hij was een atleet. Non si ballava in quel posto. Het was verboden, kom in tutti i luoghi pubblici.

Ongelofelijk echt

De beroemde componist Ángel Villoldo, maker van succes als "La morocha" of de muziek van "El choclo", heeft "El Esquinazo" als eerste aan Hansen gepresenteerd. Ogni sera, wanneer hij komt wanneer hij deze vis raakt, en partecipanti stabiliseerde het ritme door hem mani te slaan. L'entusiasmo è cresciuto e gli applaus si sono aggiunti a un leggero colpetto sui tavoli. Poi hanno clickado sul terreno. Het publiek heeft de temperatuur verhoogd met deze milonga en heeft chiesto i bis: sono stati suonati sette volte nella stessa serata. Het ritmische hameren dat gepaard ging met de "duivelse tango", zoals gedefinieerd door Pintín Castellanos, Uruguayaanse pianist en componist, crebbe fino a diventare colpi di bicchieri, calici e persino sedie che volavano per il locale, Tarana, già stanca di tanti danni, mettere un cartello che dicesse: “Er is een ernstige manier om de tango te leren kennen El esquinazo. Si richiede prudenza al riguardo”.

In 1908 werd de activiteit overgedragen aan de maatschappij Payot en Giardino die het beheerde tot 1912, het jaar dat samenviel met het bestuur van Joaquín S de Anchorena toen de koffie werd gesloten en gesloopt. E così finì "het ding met Hansen" en daarmee een tempo en een manier van leven die niet terugkeert naar het leven.

In 1937 presenteerde de componist en tango-recordist Manuel Romero de film "Los muchachos de antes no usabas gomina", met de indimenticabile acteur Florencio Parravicini (nei panni di Ponce), die de toon zette als hij grotendeels svolgono in "Lo de Hansen". Inoltre, heeft de tango "Tiempos Viejos" gecomponeerd, met muziek van Francisco Canaro (1926), en die zegt:

Ti ricordi, fratello, la bionda Mireya
Hoe zit het met Rivera da Hansen?
Mijn droom was bijna één nacht per lei,
en oggiè een arme hebzuchtige bedelaar...!
Ti ricordi fratello, com'era carina?
Als je een wiel formatteert om het te zien, zal ik bal!
Als ik haar hiernaast zie,
Ik draai mijn hoofd en begin piangere...

Het is niet chiaro als de bionda Mireya sia esistita, ma non c'è dubbio che incarnasse le donne che andavano all'Hansen per encontrare uomini, molto ben vestiti e con gioielli costosi.
Het "chupping-house" van Palermo, zoals gedefinieerd door de journalist Félix Lima, begeleidde de aanvankelijke groei van het Tres de Febrero-park als de plaats van de mensen van de post, en blaasde een steenmijl in de geschiedenis van Buenos Aires op.

Testresultaten en afbeeldingen: De schrijver van het verhaal; De Nazione; ultimatanda.it; geschiedenis van de tango; cafecontado.com; www.acciontv.com.ar

Laat jouw reactie achter

*